Att bo ihop

Som ni vet har jag och Christian bott ihop i vår "nya" lägenhet i 2 månader ungefär. Det har faktiskt inte varit annat än UNDERBART. Har varit så skönt att kunna göra vad vi vill och när vi vill. Vi bodde hos Christians familj (föräldrar och syster) i ungefär 1,5 år innan vi flyttade till egen lägenhet. Där måsta vi ta hänsyn till andra till exempel när vi skulle laga mat (2 dagar i veckan gjorde vi det åt hela familjen) så måsta vi jämt ta hänsyn till vad andra ville äta, när dom ville äta, vad dom tycker/ inte tycker om osv. Eller att typ duscha på kvällarna fick man ibland vänta jättelänge tills den andra var klar och så, eller på morgnarna innan alla skulle på jobb/skola och alla skulle in till badrummet. 
 
 bild från 24 Juli 2014 då jag satt vid gaten och väntade när jag skulle flytta från Sverige till Tyskland. 
 
Just nu känns allt så mycket lättare och roligare. Vi tycker om samma mat, vi gör allt tillsammans. Vi lagar mat, vi tvättar, städar, handlar osv. Allt blir verkligen hur mycket roligare som helst och vi delar upp allt jättebra. De veckorna jag jobbar kvällskift (som denna vecka) så jobbar jag 12.00-20.30. Innan jobbet kanske jag hinner tvätta, hänga upp tvätt, ta ner tvätt och diska. På kvällarna när Christian kommit hem från jobbet så går han och handlar och lagar mat så att han kan äta kvällsmat och jag kan ta med matlåda till dagen efter. Sedan har jag ju även en vardag ledig i veckan. Som denna vecka har jag torsdag ledigt så på torsdag ska jag tvätta och kanske städa lite och sen när Christian kommer hem går vi tillsammans och handlar och sen lagar vi mat tillsammans.
 
Så uppdelningen går hur bra som helst och vi gör båda lika mycket. Christian har mer hand om den ekonomiska delen också, typ hyra (självklart delar vi men ännu har vi inte skaffat gemensamt konto och det dras från hans konto just nu och jag skickar över pengar till honom), försäkring och sånt. Sånt är han bättre på än jag haha. Jag brukar mest planera och vara lite mer framåt när det kommer att handla mat, vad vi ska handla, vad vi behöver, när vi ska handla, när vi ska städa och sånna saker. 
 
En annan positiv sak med att bo i egen lägenhet är att när jag måste jobba lördagar (vilket jag göra alla lördagar i månaden förutom en lördag som jag har ledigt), när jag jobbar från 7 vissa lördagar så måste jag sova tidigt på fredagkvällen och Christian som är ledig på helger måsta antingen lägga sig i sängen med mig men sitta vid ipaden och kolla serier med hörlurar, eller så måsta han iväg och träffa kompisar. Nu kan han vara hemma om han vill (tvingar ju honom inte haha) och sitta vid sin dator utan att jag blir störd. Det var exakt likadant när jag jobbade kvällar och kom hem vid 21 tiden förut och han måsta lägga sig tidigt. Då lade jag mig jämt i sängen med honom men fick sitta i timmar vid ipaden då vi båda delade bara ett rum och jag ville ogärna sätta mig i tv rummet hos hans föräldrar. Kändes mycket skönare att kolla egna serier på ipaden eller så haha. 
 
 
 
Där vid sista bilden tog vi många promenader och bara drömde om att få flytta till egen lägenhet. Bilden är dock tagen för 1 år sedan ungefär haha. Det tog sin lilla tid. 
 
Blev ett väldigt långt inlägg men kan vara intressant hur man delar upp hushållet när man precis flyttat in med sin pojkvän och hur man får det att funka, speciellt som för oss som även arbetar lite olika tider :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: